sunnuntai 14. joulukuuta 2014

Minun Leppävirtani


Kotikunnassani Leppävirralla on tänä vuonna juhlavuosi, 375 vuotta. Siihen liittyen sain taannoin pyynnön kirjoittaa ajatuksia "Minun Leppävirtani".

Minun Leppävirtani on turvallinen ja eteenpäin katsova kunta. Kunta, jossa lapset voivat kulkea kylän raitilla turvallisesti  jääkiekkoharjoituksista kotiin. Turvallinen kunta, jossa rollaattorilla kulkevat ikäihmiset pääsevät kauppaan ja terveyskeskukseen hiekoitettuja teitä pitkin.

Turvallinen kunta tarjoaa laadukkaat ja saatavilla olevat peruspalvelut. Päivähoidossa hoidetaan pieniä yksilöllisesti, kohdellaan tasapuolisesti ja harjoitellaan elämisen taitoja kannustavassa ympäristössä. Peruskoulussa on ammattinsa osaavat opettajat, koulujen puitteet ovat oppimiseen kannustavat ja koulukiusaamiseen puututaan ajoissa. Koulutiet ovat turvallisia. Oppilaita kannustetaan ja pidetään huolta heikoimmista. 

Terveyspalvelut ovat saatavilla niin, että jokainen apua tarvitseva saa hoitoa riittävän ajoissa. Hoito on hyvää ja inhimillistä. Sosiaalitoimessa asiakasta kohdellaan yksilöllisesti ja tasa-arvoisesti. Vapaa-ajan palvelut ovat monipuoliset. Uuden kirjaston monipuolinen aineisto palvelee lapsista ikäihmisiin ihan jokaista. Vokkolanrinteen alue tarjoaa mahdollisuuksia ikäihmisten vesijumpasta pikkulasten riemunkiljahduksin sävyttämiin liukumäkilaskuihin, yleisurheilusta salibandyyn ja keilailuun. Harrastusmahdollisuuksia on riittävästi, myös ilmaisia. Kulttuuritarjonta on monipuolista, jouluisista kirkkokonserteista aina kesäteatteriin.
Minun Leppävirtani katsoo eteenpäin ja tekee eri aloilla yhteistyötä alueen muiden kuntien kanssa. Kunnan elinvoimaisuudesta pidetään huolta ja toivotetaan uudet asukkaat tervetulleiksi. 

Minun Leppävirrallani on turvallista asua ja elää. Naapurit pitävät huolta toisistaan. Karanneet koirat löydetään ja kotiin soitetaan, jos lapsella on jäänyt heijastin aamulla laittamatta. Naapuria autetaan puiden kaatamisessa ja kauppa-asioilla. Minun Leppävirtani on yhteisöllinen. Heikoimmista huolehtiva. 

Tällainen on minun Leppävirtani. Oma ajatus ja toive tulevasta.